قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار با آزادسازی پول‌های سامانه یکپارچه خودرو افزایش می‌یابد؟ | پیش بینی قیمت دلار در هفته پایانی خرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار در پایان هفته گذشته، نسبت به هفته سوم خردادماه، تغییر چندانی نداشت و با قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

قیمت دلار با آزادسازی پول‌های سامانه یکپارچه خودرو افزایش می‌یابد؟ | پیش بینی قیمت دلار در هفته پایانی خرداد ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و حالا نرخ دلار افت فاحشی را تجربه کرده است. در ابتدای هفته جاری قیمت دلار وارد کانال 47 هزار تومان و بعد 46 هزار تومان شد اما در آخرین روز غیر تعطیل هفته قیمت دلار بار دیگر وارد کانال 48 هزار تومان شده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید. 

قیمت دلار طی ۲۴ ساعت گذشته با ریزش قیمت در بازار تهران مواجه شد و هر دلار آمریکا یک کلگاناد سقوط کرد و وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد.

در این میان، همراه با کاهش قیمت اونس در بازار جهانی، قیمت طلا و سکه نیز امروز در بازار تهران کاهش یافت. به این ترتیب قیمت هر قطعه سکه امامی طی ۲۴ ساعت گذشته در بازار تهران با ۶۰۰ هزار تومانی مواجه شد و به قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸عیار نیز کاهش ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در بازار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در روز جمعه، بیست و ششم خردادماه ۱۴۰۲ را مشاهده می‌کنید:

دلار (در صرافی بانکی): ۴۱ هزار و ۳۵۹ تومان

یورو: ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان

سکه تمام بهار آزادی: ۲۴ میلیون و ۸۸۱ هزار تومان

سکه امامی: ۲۹ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان

نیم سکه: ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان

ربع سکه: ۱۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان

سکه گرمی: ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار: ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار: ۳ میلیون و ۷۶ هزار تومان

هر مثقال طلا: ۹ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان

هر انس طلا: ۱۹۵۵.۴۹ دلار

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار در هفته آخر خرداد 1402

به گزارش تجارت نیوز، قیمت دلار در هفته گذشته، هر دو روند کاهشی و افزایشی را پشت سر گذاشت. در نهایت اما این اسکناس تغییر چندانی طی این هفت روز نداشت. به نظر می‌رسد هفته آینده با انصراف ثبت‌نام‌کنندگان بازار خودرو، باید چشم‌انتظار رقابت بازارساز و حجم نقدینگی در بازارهای مالی بود.

قیمت دلار طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در روند افزایشی قرار داشت. این اسکناس به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد اما زور اخبار مساعد سیاسی بر بازارهای مالی چربید و دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت.

طی هفته گذشته، بازار اخبار سیاسی سردتر شد و همین موضوع روزهای ابتدایی هفته را با رشد قیمت در بازارهای مالی همراه کرد.

قویترین سیگنال برای بازارهای مالی چه بود؟

آزادسازی برخی منابع ارزی ایران از سایر کشورها و تخصیص آن به ارز مورد نیاز حجاج، برخی اظهارات سیاسی،‌ گسترش مذاکرات سیاسی با برخی از کشورهای اروپایی و تکذیب شایعاتی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در جهت روند مثبت توافقات، عمده اخباری بودند که بازارهای مالی را در این هفته تحت تاثیر قرار دادند.

بازیگران بازار ارز فعلا تحت تاثیر توییتی از علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند. آنها معتقدند احتمالا هفته آینده اخبار سیاسی جدیدی روانه بازار خواهد شد و روند این رویدادها چه مثبت و چه منفی، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که برخی از معامله‌گران بازار ارز معتقدند پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی خودرو که روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ خردادماه) آزاد شده طی هفته آینده می‌تواند دلار را به کریدور ۵۰ هزار تومانی سوق دهد.

قیمت دلار

بازار خودروی ثبت‌نامی کساد شد

نکته قابل توجه بازارها در هفته اخیر کاهش محسوس قیمت خودرو همزمان با تکمیل فرایند خودروهای ثبت‌نامی از سوی شرکت‌های سازنده بود. حدود ۲۰ درصد از متقاضیان خودروهای داخلی و حدود ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی با واریز نکردن به موقع وجه، انصراف از خرید خود را اعلام کرده‌اند.

کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد، باعث شده است بسیاری از متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش، دیگر رغبتی به ادامه این فرآیند نداشته باشند. آمار قابل ‌توجه انصراف مشتریان خودرو از سامانه یکپارچه، مهر تأییدی روی این ادعا می‌زند.

این سیگنال می‌تواند در روزهای آینده حجم پول در گردش در بازارهای مالی را افزایش دهد. متعاقب این موضوع، تقاضا برای بازار ارز و طلا و سکه صعودی می‌شود و رشد تقاضا مسیر افزایشی را برای بازارهای مالی به همراه خواهد داشت.

باید چشم‌انتظار روز شنبه بود و دید اثر نقدینگی بر بازارهای مالی قوی‌تر است یا سیگنال‌های سیاسی که بازارساز تلاش می‌کند با کمک آن قیمت دلار را مهار کند.

قیمت دلار

کاهش قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان موقتی است؟

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند قیمت دلار در هفته جاری گفت: «در ابتدای هفته چند خبر مثبت مبنی بر نزدیک بودن توافق موقت میان ایران و آمریکا توانست قیمت دلار را از کانال ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد. اما در ادامه این اسکناس به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت.»

وی با تاکید بر اینکه تمایل بازارساز سرکوب قیمت دلار است خاطرنشان کرد: «نهاد سیاستگذار از خبرهای سیاسی استفاده می‌کند و بخش زیادی از این اخبار به‌ویژه در حوزه توافق تکذیب می‌شوند. اما ظاهرا طرفین قصد دارند در بازه کوتاه‌مدت تنش‌ها را تشدید نکنند.»

وی برای تایید ادعای خود به دسترسی بانک مرکزی به برخی دارایی‌های خارجی اشاره کرد و افزود: «در همین راستا شاهد بودیم که در حوزه ارز حجاج، اخباری مبنی بر تامین ارز از طریق پول‌های بلوکه شده در عراق منتشر شد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه هر گونه پایین آوردن قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومان موقتی است، گفت: «بنابر شرایط کلان اقتصادی قیمت دلار همچنان صعودی است و اگر وزن اخبار مثبت بالا روند شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود و الگوی هفته گذشته تکرار می‌شود.»

حق‌شناس درباره پیش‌بینی روند قیمت دلار درهفته آینده اظهار داشت: «فعلا شرایط نبود قطعیت در بازار حاکم است و نمی‌توان به هر خبری وزن داد. اگر وزن اخبار مثبت بالا برود امکان این وجود دارد که قیمت دلار در کوتاه‌مدت در کانال ۴۰ هزار تومان حفظ شود. در غیر این صورت برای هفته آینده شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود و محدوده‌های ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان را می‌توان برای اسکناس آمریکایی متصور بود.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار