هوروسکوپ چیست؟

هوروسکوپ چیست؟

هوروسکوپ به معنی طالع بینی است. هوروسکوپ یا طالع بینی در هزاران سال گذشته توسط ابزار‌های مختلفی و بر اساس مشاهده حرکات خورشید، ماه، سیارات و ستارگان انجام می شد؛ اما امروزه هوروسکوپ به آسترولوژی تبدیل شده.. از خرافات و موهومات قدیمی دور شده و به نوعی تحلیل و پیش بینی بر اساس حرکت ستارگان و سیارات در جهت اگاهی تبدیل شده.

هروسکوپ یا طالع بینی در دربار پادشاهان پیش بینی کننده وقایع آینده و هشدار بود، مثل هشدار به دنیا آمدن موسی و یا هشدار هفت سال قحطی در مصر؛ بنابراین وقتی به تاریخ تمدن‌های بزرگ نگاه می‌کنیم متوجه منجمینی می‌شویم که بطور مرتب فرایند‌های آسمانی را تحت نظر داشته تا بتوانند تنها سرنوشت و آینده را پیشگویی کنند، اما امروزه این بررسی‌ها در علم جداگانه‌ای تحت عنوان آسترولوژی بررسی میشود که توسط کلادیوس بطلیموس پایه گذاری شد. در حقیقت نمودار‌های طالع بینی یا نمودار هوروسکوپ یا زایچه، امروزه تحت عنوان نمدار‌های آسترولوژیک شناخته شده اند.

ایران قبل از پیدایش ساسانیان آشکارا در معرض نفوذ برخی از نظریه‌های بین‌النهرینی در باب امور سماوی دیگر نشانه‌ها بود. در زمان ساسانی ترجمه اساسی آثار ستاره بینی یونانی و هندی به فارسی صورت گرفت. طالع بینی ساسانی اساساً تقلیدی از طالع بینی هلنیستی بوده (البته بدون تمام مایه‌های فلسفی) که برخی جنبه‌های هندی از قبیل استفاده از تاسوعات (نوامشاها) و تفسیر‌های شائویت از عاشرات یونانی مصری بدان پیوند خورده‌است؛ این طالع بینی در شکل تخصصی خود به صورت ستاره بینی پیوسته درآمد. این شکل از ستاره بینی و از این هم بالاتر، آنچه ستاره بینی عمومی نامیده می‌شود، در ایران ساسانی در اجتماع و به ویژه در میان طبقات بالادست نفوذ عمیقی داشت. در متون مانوی و در نظریه‌های هزاره گرایانه زرتشتیان در مورد تاریخ نیز اندیشه‌های ستاره بینی به فراوانی دیده می‌شود؛ اما سطح ستاره بینی که در نوشته‌های پهلوی دیده می‌شود، سخت نازل است.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار