طرز تهیه استانبولی پلو با تن ماهی | آموزش تهیه استانبولی پلو با تن ماهی به روش سنتی

استانبولی پلو با تن ماهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که برای زمان هایی که وقت کافی برای آشپزی نداریم گزینه مناسبی می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو با تن ماهی در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه استانبولی پلو با تن ماهی | آموزش تهیه استانبولی پلو با تن ماهی به روش سنتی

مواد لازم برای ۵ نفر

برنج    ۳ لیوان

کنسرو تن ماهی    ۲ عدد

سیب زمینی    ۲ عدد متوسط

پیاز درشت    ۱ عدد

رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی    ۳ قاشق غذاخوری یا ۵ عدد

آبلیمو    ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

پودر تخم گشنیز و زردچوبه    

طرز تهیه استانبولی پلو با تن ماهی

مرحله اول

برای تهیه استانبولی پلو با تن ماهی خوشمزه ابتدا درون یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس کنسرو تن ماهی را درون قابلمه قرار می دهیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم تن ماهی به مدت ۲۰ دقیقه جوش بزند. در ادامه درون یک کاسه جداگانه برنج را همراه با یک قاشق چایخوری نمک می ریزیم، سپس آب را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج خیس بخورد.

مرحله سوم

در این مرحله پوست سیب زمینی را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله چهارم

حالا تابه را روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن درون تابه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم روغن گرم شود. در ادامه سیب زمینی خرد شده را درون تابه می ریزیم، سپس سیب زمینی را تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله وقتی سیب زمینی کاملا سرخ شد، آن را از تابه خارج می کنیم، سپس پیاز خرد شده را درون تابه اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس زردچوبه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا به تفت دادن ادامه می دهیم تا خامی زردچوبه از بین برود. در ادامه سیب زمینی سرخ شده را درون تابه می ریزیم، سپس مجددا تفت می دهیم. در ادامه پس از گذشت ۲۰ دقیقه تن ماهی را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله هفتم

حالا تن ماهی را پس از گرفتن روغنش درون مخلوط سیب زمینی می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رب کاملا سرخ شود. در ادامه نمک، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز و زردچوبه را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مواد میانی را تفت می دهیم تا عطر و طعم ادویه ها آزاد شود. در آخر آبلیمو را اضافه می کنیم، سپس کمی مخلوط می کنیم و از روی حرارت بر می داریم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله نهم

حالا قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک و زردچوبه به همراه برنج خیس خورده به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند.

مرحله دهم

در این مرحله پس از گذشت۸ تا ۱۲ دقیقه که اطراف دانه های برنج کاملا نرم شدند و مغز آن کمی گیر داشت برنج را آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی آن خارج شود. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا درون قابلمه مقداری روغن می ریزیم، سپس از سیب زمینی حلقه حلقه شده به عنوان ته دیگ استفاده می کنیم. در ادامه برنج را همراه با مخلوط تن ماهی لایه به لایه درون قابلمه می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه روی حرارت شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. ابتدا به مدت ۵ دقیقه حرارت را زیاد می کنیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان حرارت را ملایم می کنیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه پلو کاملا دم بکشد. در آخر برنج را درون ظرف مورد نظر می ریزیم، سپس به همراه ترشی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار