آموزش تهیه کرامبل سیب زمینی

طرز تهیه کرامبل سیب زمینی | آموزش تهیه کرامبل سیب زمینی خوشمزه و مخصوص با مرغ

این غذا حالتی مشابه پیتزای سیب زمینی دارد و تشکیل شده از خمیر سیب زمینی و مرغ و پنیر پیتزا است. درست کردن کرامبل سیب زمینی کار راحتی است و برای ایجاد تنوع در غذا های روزانه بسیار مناسب است و به خصوص بچه‌ ها عاشق این نوع غذا های پنیری و راحت هستند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کرامبل سیب زمینی در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه کرامبل سیب زمینی | آموزش تهیه کرامبل سیب زمینی خوشمزه و مخصوص با مرغ

مواد لازم کرامبل سیب زمینی

فیله مرغ کوچک    ۱ عدد

تخم مرغ کوچک    ۱ عدد

سیب زمینی    ۴ عدد یا ۴۰۰ گرم

پنیر پیتزا    ۸۰ گرم

کره    ۱ قاشق غذا خوری

سیر    ۱ الی ۲ حبه

آرد سفید    ۸۰ گرم

پودر پنیر پارمزان    ۱ قاشق غذا خوری

پودر سوخاری    به مقدار لازم

رزماری (دلخواه)    چند پر

نمک و فلفل و آویشن و پاپریکا    به میزان لازم

طرز تهیه کرامبل سیب زمینی

مرحله اول

برای مشاهده کرامبل خوشمزه با سیب زمینی ابتدا مواد میانی کرامبل را آماده می ‌کنیم. برای این کار فیله مرغ را به صورت قطعات کوچک خرد می کنیم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله دوم

سپس تکه های گوشت مرغ را به آن اضافه کرده و روی حرارت کم، قرار می ‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد و آب بیندازد و کمی نمک هم به آن اضافه می‌ کنیم. در ادامه وقتی آب مرغ کاملا کشیده شد، آن ها را از تابه خارج می‌ کنیم.

طرز تهیه کرامبل سیب زمینی

سپس سیر له شده یا حریره سیر را داخل تابه می ‌ریزیم و کمی تفت می ‌دهیم. بعد دوباره تکه های مرغ را داخل تابه بر می ‌گردانیم و ادویه های دلخواه را به آن اضافه می‌ کنیم. از پاپریکا و آویشن و کمی فلفل سفید برای ادویه استفاده می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مرغ ها را کاملا تفت می دهیم تا سرخ شود و بعد یک فنجان آب مرغ را به آن اضافه می‌ کنیم. اگر آب مرغ در دسترس نبود یک سوم استاک یا عصاره مرغ را با کمی آب‌ جوش حل می‌ کنیم و به مرغ اضافه می‌ کنیم.

مرحله پنجم

اگر از استاک مرغ استفاده شد در ابتدا نمک کمتری به مرغ اضافه می ‌کنیم تا شور نشود. در تابه را می بندیم تا مرغ کاملا بپزد و آب آن ها کشیده شود و بعد از روی حرارت بر می داریم و داخل ظرفی می‌ ریزیم و اجازه می ‌دهیم که کاملاً خنک شوند.

طرز تهیه کرامبل سیب زمینی

پنیر پیتزای رنده شده را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می ‌کنیم. مواد داخلی این غذا کاملا سلیقه‌ای و اختیاری است، بنابراین می ‌توانیم به این ترکیب مقداری قارچ پخته، فلفل دلمه ای یا ذرت و غیره اضافه کنیم.

مرحله هفتم

یا به جای مرغ از سوسیس یا گوشت بوقلمون یا گوشت چرخ کرده استفاده کنیم. مواد میانی آماده شده را کنار می‌گذاریم. در این مرحله خمیر غذا را آماده می‌کنیم. سیب زمینی ها را شسته و با کمی آب درون قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا بپزد.

مرحله هشتم

وقتی که سیب زمینی ها پخته شد و کمی از دما افتاده، آن ها را پوست کنده و با رنده درشت رنده می ‌کنیم. حتما سیب زمینی ها را رنده درشت می‌ کنیم و به هیچ عنوان مخلوط نمی‌ کنیم، چون مخلوط کردن باعث سفت شدن و انسجام بافت خمیر بعد از پخت می ‌شود.

مرحله نهم

سپس تخم‌ مرغ را به سیب زمینی های رنده شده و خنک اضافه می ‌کنیم و کاملا مخلوط می‌ کنیم تا یکدست شوند. بعد نمک، فلفل سیاه یا هر ادویه دلخواه را به آن اضافه می‌ کنیم. می توانیم از زردچوبه و آویشن یا پودر زیره هم استفاده کرد.

مرحله دهم

آرد را داخل ظرف الک می‌ کنیم و مواد را با دست کاملاً مخلوط می ‌کنیم و به خورد هم می‌د هیم تا به شکل خمیری نرم و یکدست در بیاید. برای این غذا می‌ توان از قالب کمربندی یا قالب تارت استفاده کرد. سایز قالب این دستور ۲۲ سانتی متر است.

مرحله یازدهم

داخل قالب را به خوبی با روغن جدا کننده یا روغن جامد و یا کره نرم شده چرب می‌ کنیم. بعد روی کف و دیواره های قالب را با پودر سوخاری یا پودر نان باگت خشک، آرد پاشی می‌ کنیم. می‌توان کف قالب هم کاغذ روغنی انداخت.

مرحله دوازدهم

دو سوم از خمیر را داخل قالب قرار می ‌دهیم و با دست باز می ‌کنیم. برای این که خمیر به دست نچسبد و بتوان آن را راحت پهن کرد، کمی دست را خیس می ‌کنیم و با کمک انگشت های دست خمیر را کاملا داخل قالب پهن می کنیم.

مرحله سیزدهم

سپس کمی روی دیواره ها بالا می‌ آوریم. توجه داشته باشید که ارتفاعی که برای دیواره ایجاد می‌ کنیم دلخواه است و می ‌تواند به سلیقه خودمان بلند یا کوتاه باشد. سعی می‌ کنیم که ضخامت خمیر همه جای قالب به یک اندازه باشد.

مرحله چهاردهم

برای این که خمیر به خوبی بپزد ضخامت آن باید نه خیلی زیاد و نه خیلی نازک باشد. خمیر را به ضخامت نیم سانت پهن می‌ کنیم. ضخامت زیاد باعث می‌ شود خمیر به خوبی سرخ نشود و حالت خمیری داشته باشد و ضخامت کم باعث می‌شود خمیر خشک شود.

مرحله پانزهم

حالا قسمت داخلی قالب را با مواد میانی به طور کامل پر می‌ کنیم و بعد یک سوم باقیمانده خمیر را بر می داریم و با یک دست تکه های کوچکی از خمیر را جدا می کنیم و به صورت کرامبل مانند، روی مواد میانی می ‌ریزیم.

مرحله شانزدهم

اگر خمیر به دست می‌ چسبد، دست را کمی مرطوب می ‌کنیم. سطح مواد میانی را کاملا با تکه های خمیر پوشش می‌ دهیم تا به صورت یکدست پر شود. یک قاشق کره را به صورت بن ماری آب می ‌کنیم یا داخل ماکروفر می‌ گذاریم تا ذوب شود.

مرحله هفدهم

بعد با قلمو از کره روی سطح کرامبل می‌ زنیم. سپس مقداری پودر سوخاری یا پودر نان باگت خشک شده را روی کرامبل می ‌پاشیم و بعد روی آن را به دلخواه پودر پنیر پارمزان و رزماری می ‌ریزیم یا می ‌توانیم کمی آویشن یا پول بیبر بریزیم.

مرحله هجدهم

در آخر برای اینکه دیواره‌ های کرامبل حالت هلالی داشته باشد، با یک چاقو به فاصله یک سانت دیواره ها را رو به پایین فشار می‌ دهیم که این کار اختیاری است. فر را باید از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر با حرارت ۲۰۰ درجه سانیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله نوزدهم

قالب را داخل فر درون طبقه وسط و به مدت تقریبی ۴۰ دقیقه قرار می ‌دهیم تا خمیر کاملاً بپزد و طلایی شود. اگر فر گازی است می توان در آخر گریل را روشن کرد تا روی کرامبل سیب زمینی هم طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله بیستم

توجه داشته باشید که زمان گفته شده بستگی به نوع فر، تقریبی و حدودی است. پس مرتب کرامبل سیب زمینی را چک می‌ کنیم تا نسوزد. کرامبل سیب زمینی را به صورت گرم یا نیمه گرم به همراه سس دلخواه سرو می ‌کنیم.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار