طرز تهیه خورش آق لوبیا | آموزش آشپزی غذای ارومیه ای خورش آق لوبیا

خورش آق لوبیا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محلی شهر ارومیه است که برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آق لوبیا در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورش آق لوبیا | آموزش آشپزی غذای ارومیه ای خورش آق لوبیا

مواد لازم برای ۵ نفر

پیاز    ۱ عدد بزرگ

لوبیا سفید    ۱ پیمانه

غوره    ½ پیمانه

بادمجان    ۸ عدد متوسط

گوجه فرنگی    ۴ عدد

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری

پروتئین‌ گیاهی    ۱۵۰ گرم

آبغوره    ۴ قاشق غذاخوری

زردچوبه    ۱ قاشق چایخوری

فلفل‌ سیاه    ½ قاشق چایخوری

‌نمک    به مقدار کافی

طرز تهیه خورش آق لوبیا

مرحله اول

برای تهیه خورش آق لوبیا خوشمزه در ابتدای کار لوبیا سفید را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لوبیا به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس خورده و نفخ آن کاملا گرفته شود.

مرحله دوم

حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

مرحله سوم

در این مرحله زردچوبه را به همراه فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا رب و ادویه ها کاملا سرخ شوند. زمانی که رنگ رب باز شد، لوبیا سفید را درون آبکش ریخته تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله چهارم

حالا لوبیا را به قابلمه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم و به اندازه کافی به قابلمه آب اضافه می کنیم. در ادامه درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم لوبیا کاملا پخته و نرم شود و در این فاصله بادمجان ها را می شوییم.

مرحله پنجم

در این مرحله پوست بادمجان ها را به صورت راه راه جدا کرده و مقداری نمک روی آنها می پاشیم. حالا اجازه می دهیم بادمجان ها به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند تا تلخی احتمالی آنها کاملا گرفته شود.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان بادمجان ها را با دست کمی فشار می دهیم تا زهر آنها خارج شود. حالا یک قابلمه مناسب وری حرارت متوسط گذاشته و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود.

مرحله هفتم

در ادامه بادمجان ها را درون تابه قرار می دهیم، سپس به خوبی سرخ می کنیم، سپس گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کرده و درون همان تابه به خوبی سرخ می کنیم. حالا پرتئین های گیاهی را کاملا سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

زمانی که لوبیا پخت، مقداری نمک به قابلمه می افزاییم، سپس غوره را به همراه آبغوره به قابلمه اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم. در ادامه بادمجان ها و گوجه های سرخ شده را درون قابلمه قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم خورش به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا جا بیفتد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت برداشته و خورش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه پلو زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار