گران‌ترین خانه جهان

گران ترین خانه جهان در کدام شهر ایران قرار دارد؟

وجود تعداد فراوانی از آثار و کلکسیون‌های ارزشمند و باشکوه تاریخی همچون سنگ‌تراشیده‌های نایاب، مهرها، سفالینه، شیشه‌ها و اسناد تاریخی معتبر و... سبب شده است کارشناسان از موزه مقدم به‌عنوان گران‌ترین خانه ایرانی یاد کنند.

گران ترین خانه جهان در کدام شهر ایران قرار دارد؟

پروفسور پوپ، مورخ آمریکایی گران‌ترین خانه جهان در دهه۱۳۳۰ را خانه متعلق به محسن مقدم، فرزند احتساب‌الملک - رئیس اداره احتسابیه تهران در دوره ناصرالدین‌شاه و وزیر مختار ایران در برن سوئیس- دانسته است.

علاوه بر جنبه تاریخی و معماری با شکوه باغ موزه مقدم، وجود تعداد فراوانی از آثار و کلکسیون‌های ارزشمند و باشکوه تاریخی همچون سنگ‌تراشیده‌های نایاب، مهرها، سفالینه، شیشه‌ها و اسناد تاریخی معتبر و... سبب شده است کارشناسان از موزه مقدم به‌عنوان گران‌ترین خانه ایرانی یاد کنند.

محمدتقی‌خان احتساب‌الملک دارای دو فرزند به نام حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل عازم اروپا شدند. حسن در جوانی از دنیا رفت؛ اما برادر کوچک‌ترش بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته تاریخ هنر، باستان‌شناسی و نقاشی، سرانجام در سال۱۳۱۵ به تهران برگشت و خانه پدری محل زندگی او و همسرش، سلما شد.

این خانه دارای مساحتی برابر با ۲۱۱۷مترمربع و شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. ساختمان بیرونی همان ساختمان تابستانی است که در آن اتاق پیشخوان قرار گرفته، این اتاق در زمان قدیم به‌عنوان اتاق جانبی سالن پذیرایی استفاده می‌شد و هم‌اکنون در بخشی از قسمت‌های این اتاق به معرفی زندگی‌نامه کاری و علمی استاد مقدم پرداخته می‌شود. بخش دیگری از آن برای نمایش آثار تزیینی چوبی، وسایل آشپزخانه و صندوق‌خانه‌های قدیمی قرار گرفته است.

تزییناتی که روی دیوار‌های حوض‌خانه قرار گرفته از کاشی‌ها وظروف سفالی برگرفته از آثار نفیس متعلق به سده‌های چهارم تا سیزدهم هجری قمری بوده و به خوبی بیانگر هنر و سیر تحول صنعت سفال و کاشی در ایران است.

محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و یکی از استادان ممتاز این دانشگاه بود؛ بنابراین در سال۱۳۵۱ تصمیم گرفت این خانه را وقف دانشگاه تهران کند. اما دیری نپایید که در سال۱۳۶۶ دار فانی را وداع گفت و اداره خانه بر عهده همسرش قرار گرفت. همسرش نیز در سال ۱۳۶۹ درگذشت، ازاین‌رو مدیریت و مالکیت این خانه به دانشگاه تهران رسید. باغ موزه مقدم در سال ۱۳۷۹ به عنوان یک بنا و یادمان ملی ثبت شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار