معنی ضرب المثل | دانستن معنی ضرب المثل | ریشه ضرب المثل

ریشه جالب و خواندنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب»

پشت تمام ضرب المثل ها داستانی وجود دارد که خوب است بدانیم! در اینجا معنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب» را برای شما قرار داده ایم.

ریشه جالب و خواندنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب»

در کشور ما ضرب المثل های زیادی وجود دارد که در زندگی عادی به کار می بریم، ولی معنی خیلی از ضرب المثل ها را با اینکه به کار می بریم نمی دانیم. در ادامه معنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب» را برای شما قرار داده ایم!

معنی ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب»

ضرب المثل نه سیخ بسوزد نه کباب برای رعایت میانه روی و اعتدال در کارها بکار می رود. بسیاری از ما در بعضی از کارهای روزمره زندگی خودمان دچار افراط یا تفریط می شویم. بطوریکه بعضی اوقات چنان در کاری زیاده روی می کنیم که نتیجه و ارزش آن کار بشدت پایین می آید و یا چنان آن را ساده و بیهوده می گیریم که اصلاً آن کار را انجام نمی دهیم.

این ضرب المثل در مورد میانجیگری بین افراد هم برای رعایت عدالت بکار می رود .

داستان ضرب المثل «نه سیخ بسوزه نه کباب»

 شجاع‌السلطنه، پسر فتحعلی‌شاه، یک وقتی حاکم کرمان بود. اسم کوچکش حسنعلی میرزا بود. او در کرمان متوجه شده بود که ترکه‌های نازک انار می‌تواند نقش سیخ کباب را ایفا کنند و کباب بر سیخی که چوبش انار باشد خوشمزه‌تر هم می‌شود.

برای همین پخت کباب با چوب انار را باب کرد که در کرمان به «کباب حسنی» معروف شد و حاکم وقتی میل کباب داشت به نوکرها می‌گفت: «طوری کباب را بگردانید که نه سیخ بسوزد نه کباب»

این دستور او به صورت ضرب‌المثل درآمد و برای بیان و توصیه میانه‌روی و اعتدال در کارها توسط مردم به کار می‌رود.

 

منبع: ستاره
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار