شب یلدا|یلدا در ایران

آیین یلدا در ایران از گذشته تا عصر حاضر را بیاموزید

نام شب یلدا به تمام خاطرات و اوقات خوش دورهمی های خانوادگی ما ایرانیان گره خورده است. در آخرین روز پاییز و درست قبل از شروع فصل زمستان، بلندترین شب سال را به جشن می نشینیم و حتی لحظه ای کوتاه برای با هم بودن را قدر می دانیم. در این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با تاریخچه این شب و آداب و رسومی که در آن برگزار می شود، آشنا کنیم.

آیین یلدا در ایران از گذشته تا عصر حاضر را بیاموزید

تاریخچه شب یلدا

برگزاری مراسم جشن و شادی در شب یلدا از ۷۰۰۰ سال پیش تا کنون مرسوم بوده است و می توان گفت این آیین یکی از باستانی ترین رویدادهای کشور عزیزمان ایران است. در این شب آداب و رسومی انجام می‌شود که بسیار شیرین و به یاد ماندنی است.

در زمان های قدیم که پیشه بیشتر مردم ایران کشاورزی بوده است، حرکات ستارگان و خورشید را به طور مداوم رصد می‌کردند تا بهترین زمان را برای کشت و کار انتخاب کنند. مردم می دانستند که وجود نور خورشید برای کسب و کارهایشان یعنی کاشت و پرورش محصولات کشاورزی مفید است.

در فصل پاییز روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر شده و نور خورشید کم می شود به همین دلیل محصولات به خوبی رشد نمی‌کردند، با رسیدن آخرین روز پاییز (مصادف با ۳۰ آذر) همگان جشنی برای شکرگزاری پایان شب‌های طولانی برگزار می کردند.

نام های دیگر شب یلدا در ایران باستان

در زمان بسیار دور به شب یلدا، شب زایش خورشید نیز می گفتند چرا که اعتقاد داشتند در این روز، خورشید دوباره از نو و قدرتمندتر از پیش متولد می شود و تابش نور بیشتری را برای مردم به ارمغان می آورد. نام شب زایش خورشید از همین باور زیبا آمده است.

از آنجا که این شب همیشه همراه با شادی، جشن و پایکوبی برگزار ‌شده است، نام‌های متفاوتی بر روی آن می گذاشتند به عنوان مثال به آن «خرم روز» گفته می شد که نشان دهنده شروع روزهای بهتری برای کشت و کار کشاورزان بود.

نام دیگری که تا امروز نیز از آن استفاده شده است، شب چله است. چله در زبان باستانی ایران به معنای فصل زمستان است و با شروع این فصل، دوره چله بزرگ آغاز می گردد (۱ دی تا ۱۰ بهمن) که به آن چله بزرگ گفته می شود. پس از آن نیز چله کوچک (۱۰ تا ۳۰ بهمن) شروع می شد. به همین دلیل شب آغاز زمستان را شب چله می نامند.

آیین یلدایی در ایران باستان

در گذشته مردم خوراک و طعام بر سر سفره های خود قرار می دادند و این روز را به نوبه خود جشن می گرفتند. با گذشت زمان جشن های همگانی بزرگتری برای شکرگزاری و طلوع دوباره آفتاب پر قدرت برگزار کردند.

نقل است که مردم از ابتدای غروب به جشن و شادی می پرداختند و از بامداد تا طلوع خورشید منتظر آفتاب می نشستند. زمانی که خورشید طلوع می کرد به یکدیگر تبریک گفته و سپس به سمت خانه هایشان می رفتند و روز اول زمستان را کاملاً استراحت می کردند.

آداب و رسوم ایرانیان در شب یلدا

یکی از مسائلی که شب یلدا را از دیگر اعیاد باستانی متمایز می کند، آداب و رسوم زیبا و دوست‌داشتنی آن است. این آیین یلدایی است که دورهمی های خانوادگی و جشن های ما را گرم تر و به یاد ماندنی تر خواهد کرد، در ادامه شما را با تعدادی از این آداب و رسوم آشنا خواهیم کرد:

میوه های رنگارنگ شب یلدا

در این شب رسم بر این است که از تمام میوه های رنگارنگ بر سر سفره های یلدایی خود استفاده کنند. در میان انواع مختلف میوه که در این فصل در بازار وجود دارند، انار و هندوانه اهمیت بیشتری دارند. تزیین میوه ها و صرف آن ها، یکی از رسوم زیبا و دوست داشتنی این شب است.

شما می توانید از ظرف های یکبار مصرف پیک نیک برند که در جشنواره یلدایی این فروشگاه با تخفیفات ویژه در اختیار شما مشتریان عزیز قرار گرفته است، برای سرو میوه های یلدایی استفاده کنید. اگر می خواهید

دردسر شستن ظرف ها را نداشته باشید و مدت زمان بیشتری را در کنار خانواده یا دوستان خود بگذرانید از این ظروف که با محیط زیست نیز سازگار هستند، استفاده نمایید.

پذیرایی با این ظروف راحت تر خواهد بود شما می توانید در حرکتی خلاقانه، سالادی از انواع میوه های آماده و پوست کنده مهیا کرده و در ظروف مناسب در اختیار مهمانان خود قرار دهید. بدین صورت دیگر نیاز نیست به طور مداوم حواستان به پذیرایی از آن ها باشد و به راحتی می توانید از سایر رسوم شیرین یلدایی لذت ببرید. پیک نیک برند با برگزاری جشنواره بزرگ یلدایی این ظروف را با کیفیت و تنوع بالا، قیمت مناسب و تخفیفات باورنکردنی در اختیار شما قرار داده است.

شعرخوانی در شب یلدا

با وجود اینکه شعرخوانی در بلندترین شب زمستان قدمتی طولانی ندارد اما امروزه به رسمی شیرین و خاطره انگیز تبدیل شده است. در این شب خانواده ها دور هم جمع شده و اشعار قدیمی ایرانی را بازخوانی می کنند.

پدربزرگ های ما بیشتر با اشعار شاهنامه و مراسم شاهنامه خوانی در این شب آشنا هستند اما امروزه بیشتر به خواندن اشعار حافظ و زدن تفألی به آن بسنده می کنند و دیگر خبری از اشعار زیبای شاهنامه در شب یلدا نیست.

قصه گفتن شیرین بزرگترها

امسال که برای شب یلدا دور هم جمع شدید از بزرگترها بخواهید داستان های قدیمی یا خاطرات شیرین خود را برای شما بازگو کنند. این لحظات می تواند خاطره انگیز باشد و هرگز از یاد و خاطره شما نرود. برای اینکه بیشتر در کنار خانواده و دوستان خود باشید و داستان ها و خاطرات آن ها را بشنوید از ظروف یکبارمصرف پیک نیک برند استفاده کنید تا نیازی به شستن ظرف و صرف زمان طولانی برای خشک کردن و جمع آوری آن ها نباشد.

روشن کردن آتش در شب بلند یلدا

از گذشته های دور رسم روشن کردن آتش در شب بلند یلدا وجود داشته است اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و آپارتمان نشینی آن ها، این رسم نیز کمرنگ شده است. چه خوب است که اگر امکانش را دارید در این شب آتشی روشن کنید و در آن حال و احوال بد پاییزی خود را بسوزانید و در کنار خانواده خود اوقات خوبی را سپری نمایید.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار