ماه رمضان

اول ماه رمضان چه روزی است | روز اول ماه مبارک رمضان مشخص شد

روز پنج شنبه سوم فروردین اولین روز ماه مبارک رمضان در ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.

اول ماه رمضان چه روزی است | روز اول ماه مبارک رمضان مشخص شد

ماه رمضان نهمین ماه قمری که روزه در آن بر مسلمانان، واجب است. عبادت و روزه‌داری در ماه رمضان بخشی از هویت مسلمانان در جهان امروز است. در برخی روایات، ماه رمضان از اسماء خداوند شمرده شده است. در روایات، فضائل متعددی برای ماه رمضان گفته شده است. این ماه، ماه میهمانی خدا، ماه رحمت و مغفرت و برکت و بهار قرآن است. براساس احادیث، در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود. شب قدر که نزول قرآن در آن شب بود، در این ماه قرار دارد. برخی دیگر از کتاب‌های آسمانی همچون تورات و انجیل نیز در این ماه نازل شده است.

رمضان، تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده است. این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه‌ای دارد و مسلمانان به عبادت در آن اهتمام ویژه‌ای دارند. در منابع دعایی، اعمال و عبادت‌های مختلفی برای این ماه نقل شده است. از مهم‌ترین اعمال این ماه، تلاوت قرآن، اِحیای شبهای قدر، دعا، نماز، استغفار، افطاری‌دادن و کمک به نیازمندان است. از وقایع مهم این ماه، نزول قرآن در شب قدر و شهادت حضرت علی (ع)، نخستین امام شیعیان، در بیست و یکم ماه است. امام حسن مجتبی (ع) نیز در پانزدهم این ماه سال سوم قمری متولد شده است.

ماه رمضان

روز اول ماه مبارک رمضان مشخص شد

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا قلم کاران اصفهانی روز شنبه در همایش طلایه داران تبلیغ اظهار کرد: امسال در تقویم همه کشورها روز چهارشنبه ۲۹ شعبان بوده و پنج شنبه سوم فروردین اول ماه رمضان است.

وی افزود: یکی از بی نظیرترین رصدخانه‌های دنیا در سال جاری شروع به کار کرد که یکی از دستاوردهای ملی ایرانیان است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: این رصدخانه تمام ایرانی جزو برترین رصدخانه‌های دنیا بوده و مایه افتخار همه ما ایرانیان است.

وی افزود: این تلسکوپ توانایی رصد هفت میلیارد سال نوری را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قلمکاران اصفهانی اظهار داشت: در اوج تحریم‌ها این تلسکوپ پیشرفته در ایران تکمیل و به بهره برداری رسیده است و دستاورد بسیار بزرگی برای همه ایرانیان است.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار