قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار منفجر می‌شود؟ | پیش بینی ترسناک از قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۲

یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است قیمت دلار تا پایان سال وارد محدوده ۶۰ تا ۶۵ هزار تومانی می‌شود.

قیمت دلار منفجر می‌شود؟ | پیش بینی ترسناک از قیمت دلار تا پایان ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما حالا بار دیگر به روند کاهشی بازگشته است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

در روز جاری قیمت دلار با روندی خنثی و کاهش محدود ۱۰۰ تومانی در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. برخی معامله‌گران اخبار مربوط به گزارش بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران تا ۲ میلیون بشکه در روز را عامل اصلی حرکت سایدوی دلار می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت دلار با کاهش محدود، در کانال ۴۹ هزار تومانی ماند. این اسکناس در دو روز گذشته در همین محدوده نوسان داشت و در روز جاری با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

برخی معامله‌گران گزارش بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران تا ۲ میلیون بشکه در روز را عامل این روند خنثی می‌دانند. هرچند که اظهارنظر برخی کارشناسان دولتی در مورد این خبر بر اغراق‌آمیز بودن آن تاکید دارد اما بازار ارز سیگنال کاهشی محدودی از این گزارش دریافت کرد.

با وجود نزدیکی اربعین بازار هرات نیمه‌تعطیل و بازار سلیمانیه تعطیل است. همچنین با توجه به تغییر سهمیه هر ساله دلاری و یورویی زائران اربعین به دینار در سال جاری، معامله‌گران بازار ارز روند خرید و فروش را ناپایدار می‌دانند. به اعتقاد آنها اگر خبری مربوط به رفع تحریم‌ها روانه بازار نشود، در روزهای آینده و با نزدیک‌ شدن به پاییز، قیمت دلار محدوده ۵۰ هزار تومانی را می‌شکند.

قیمت دلار

افزایش حساسیت قیمت دلار به مذاکرات برجام

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «هر چند نظام متشکلی در حوزه عرضه و تقاضا نداریم، اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.»

وی روند فعلی قیمت دلار و بازار ارز را همانند تجربه ۱۰ سال گذشته این بازار عنوان کرد و افزود: «طی یک دهه گذشته قیمت دلار از هزار تومان به دو هزار و ۷۰۰ تومان رسید و بعد به کانال دو هزار و ۲۰۰ تومانی برگشت و مدت‌ها نیز در همین محدوده باقی ماند. بازار فعلی نیز نمونه بارز همین تجربه است.»

آقابزرگی در ادامه افزود: «بخشی از متغیرهای اصلی تعیین‌‌کننده قیمت دلار مربوط به هیجانات و وقایع غیراقتصادی، سیاسی و مذاکرات است. مابقی به متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی مربوط می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «اخبار سیاسی و غیراقتصادی در کوتاه‌مدت تاثیر کمی بر بازارهای مالی دارند. این در حالی است که عمق این بازار در بلندمدت به مولفه‌های کلان اقتصادی بستگی دارد.»

قیمت دلار

نرخ دلار تا پایان سال چقدر می‌شود؟

وی پیش از این نیز درباره قیمت واقعی دلار گفته بود: «باید دید نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، خودرو و سایر محصولات وارداتی با چه نرخی تسعیر می‌شوند. نرخ واقعی آنجاست. بنابراین تنش‌های‌ منفی و مثبت به معنای حرکت و روند واقعی بازار ارز محسوب نمی‌شود.»

در همین راستا وی در پاسخ به اینکه نرخ واقعی دلار چقدر باید باشد؟ گفت: «در خوشبینانه‌ترین حالت تورم تا پایان سال در محدوده ۴۰ درصدی بماند؛ با این مقدار تورم، دلار تا انتهای سال به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار محسوب می‌شود.»

قیمت دلار

قیمت دلار به پیشواز اربعین رفت

کارشناسان اقتصادی معتقدند در روزهای قبل تلا‌ش‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار جواب داده و موفق به کاهش پلکانی قیمت این اسکناس شده است. اما آنها پایداری و دوام قیمت دلاردر محدوده‌ای مشخص را تا پایان نیمه‌ ابتدایی سال پیش‌بینی می‌کنند.

از سوی دیگر فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند بازار به پیشواز اربعین رفته و این موضوع افت تقاضا و ثبات قیمت دلار را تا ۱۰ روز آینده به همراه دارد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند هر روز مرز مقاومت برای دلار پایین‌تر می‌آید و این نشان‌دهنده بی‌میلی مقطعی بازار برای صعود است. به عقیده آن‌ها محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کف حمایتی فعلی قیمت دلار است و مرز حمایتی بعدی ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود.

در روز جاری قیمت‌ها در بازارهای همسایه در همراهی با  بهای دلار تهران کاهش محدودی داشتند. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰ تومان معامله شد و کاهش ۶۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه کاهش ۱۱۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۴۱۰ تومان معامله شد. درهم امارات امروز ۳۰ تومان افزایش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار

آزادسازی پول‌های بلوکه شده چه تاثیری روی قیمت دلار می‌گذارد؟

جواد فلاحیان دیگر کارشناس اقتصادی هم با تاکید بر اینکه آزادسازی دلارهای بلوکه شده تاثیری در کاهش قیمت دلار نخواهد داشت به تجارت‌نیوز گفت: «دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم سعی در کنترل قیمت‌ها دارد. فعلا ارزپاشی دولت زیاد است و بعضا با اخباری که از آزاد شدن منابعشان اعلام می‌کنند سعی در کنترل بازار دارند.»

وی پیش از این نیز با تاکید بر اینکه آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده از کره جنوبی تاثیر زیادی بر روند قیمت‌ها نخواهد داشت، توضیح داده بود که: «در دولت روحانی این منابع توسط بانک مرکزی خرج شده است. معادل این دلارها، ریال چاپ و خرج کردند و بنابراین بعد از دریافت هفت میلیارد دلار، این پول به خزانه برگردانده می‌شود.»

فلاحیان با اشاره به اینکه با رکودی که در بازارها وجود دارد خرید و فروش در همه بازارها پایین آمده خاطرنشان کرد: «دلار نیز از این موضوع مستثنی نیست. در سایر بازارها به ویژه مسکن می‌بینید که خرید و فروش‌ها به شدت پایین آمده است. وقتی بازار رکودی باشد معمولا تقاضا در بازار به شدت پایین می‌آید.»

این کارشناسان اقتصادی با بیان اینکه هیجان و فشار فروشی در بازار وجود ندارد گفت: «به نظر می‌رسد برای قیمت دلار نهایتا کاهش تا محدوده ۴۷ هزار تومانی را می‌توان پیش‌بینی کرد و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد پایین‌تر از این میزان دور از واقعیت‌های اقتصادی باشد.»

فلاحیان روند افزایشی قیمت دلار را با توجه به تورم، قابل توجه ندانست و تاکید کرد: «از ابتدای سال تا کنون تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و حتی با در نظر گرفتن قیمت فعلی دلار، هنوز این اسکناس آمریکایی از تورم جامانده است.»

وی تاکید کرد: «سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است؛ یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و اینکه از طریق صرافی‌های دولتی، قیمت را کنترل کنند. در مقطعی، دولت دیگر زورش نمی‌رسد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کنند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که زور دولت برسد.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار