قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

مسافرت مردم قیمت دلار را گران کرد | پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

فزایش تقاضا برای مسافرت در روزهای پایانی تابستان مانع از کاهش قیمت دلار شده است.

مسافرت مردم قیمت دلار را گران کرد | پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

روز گذشته قیمت دلار در پله هشتم منطقه حساس ۴۹ هزار تومانی بدون تغییر درجا زد. به نظر می‌رسد افزایش تقاضا برای مسافرت در روزهای پایانی تابستان مانع از کاهش قیمت این اسکناس شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز روز گذشته، دلار تحرکات قیمتی نداشت و بدون تغییر نسبت به نخستین روز هفته معامله شد. دیروز این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار مبادله شد و سیگنالی نیز توجه معامله‌گران را به خود جلب نکرد.

تحلیلگران فنی سقف بعدی قیمت دلار را محدوده ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دانند. به اعتقاد برخی از بازیگران بازار ارز، حرکت رنج اسکناس آمریکایی استراحت در مسیر صعودی است و تقاضای نیمه دوم سال جاری در بازار خود را نشان داده است.

کارشناسان اقتصادی همچنین می‌گویند صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق داده‌اند و تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز چندان ثمربخش نیست.

به اعتقاد آنها شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد. در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه کاهش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۸۰ تومان معامله شد و کاهش ۷۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه هم با رقم ۴۹ هزار تومان معامله شد و ۹۰ تومان ارزان شد.

قیمت دلار

قیمت دلار، یورو و درهم امارات

دیروز ۱۹ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۸۵ تومان عرضه شد و دو تومان افزایش قیمت داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۳۷ هزار و ۵۳۲ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۱۵۶ تومان معامله شد و کاهش ۱۵۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۴ هزار و ۲۰۵ تومانی عرضه شد و کاهش چهار تومانی داشت. یوروی حواله نیز با همین مقدار کاهش و با رقم ۴۰ هزار و ۱۸۶ تومان عرضه شد.

دیروز درهم امارات ۴۰ تومان کاهش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۹ تومان مبادله شد.  اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۱ تومان عرضه شد. این ارزها در سایت بازار متشکل بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت دلار

قیمت دلار در مرکز مبادله

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار با افزایش قیمت نسبت روز کاری قبل ۴۱ هزار و ۲۸۵ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۳۲ تومان اعلام شد.

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۴ هزار و ۲۰۵ تومان و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۱۸۶ تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۴۱ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۹ تومان اعلام شده است.

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی با بررسی روند قیمت دلار در 6 ماهه منتهی به انتخابات مجلس سال 1398 و 1394 و 1390، عنوان می‌کند که قیمت دلار پیش از انتخابات امسال که در اسفندماه برگزار می‌شود هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار همواره تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیمات کلان اقتصادی بوده و بعضی وقتها پیش بینی ها درست از آب در نمی‌آید. برای مثال در شروع سال جاری از یک ابرتورم و دلار 100 هزار تومانی سخن گفته می‌شد ولی در عمل قیمت دلار به نسبت زمستان سال گذشته حدود 4 هزار تومان کاهش پیدا کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید در ادامه سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. 

ویدئویی که کارشناس اقتصادی منتشر کرده است را در ادامه می‌توانید ببینید. 

قیمت دلار چشم انتظار توافق ایران و آمریکا

کارشناسان اقتصادی ثبات قیمت دلار را ناشی از دستکاری و مداخله دولت در بازار ارز می‌دانند و می‌‌گویند این ثبات قیمتی تصنعی است و ممکن است از دست برود. اما معامله‌گران معتقدند برخی سیگنال‌ها و اخبار مثبت سیاسی باعث ثبات قیمت دلار شده است. از جمله این خبرها احتمال خبر توافق میان ایران و آمریکاست که رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند.

بلومبرگ گزارشی منتشر کرده و در آن اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آینده گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود. این رسانه مدعی شده که بر اساس این گزارش ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است. همچنین رسانه‌ها از احتمال یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده‌اند.

در کنار این مساله، اخیرا اعلام شد که امریکا به ایران اجازه داده که تولید نفت خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند که این خبر به تنهایی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

البته چنین اخباری می‌تواند در شرایط عادی به کاهش قیمت دلار منجر شود. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بازار واکنش کاهشی نسبت به این اخبار نشان نمی‌دهد اما این اخبار حداقل مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار حداقل تا پایان شهریور و مهر ماه در محدوده کنونی باقی بماند. اما اینکه در نیمه دوم سال قیمت دلار به چه سمتی حرکت کند، بستگی به عملکرد دولت و مسیر حرکت شاخص‌های کلان اقتصاد دارد.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار