وام مسکن| وام مسکن زوجین| شرایط وام مسکن

وام مسکن ارزان شد | اقساط وام مسکن چقدر است؟

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مقایسه با اواخر مرداد تقریبا ۲.۴ درصد کاهش یافته است

وام مسکن ارزان شد | اقساط وام مسکن چقدر است؟

بسیاری از ایرانیان از جمله زوج‌های جوان به دنبال وام مسکن هستند. وام مسکن در سال 1402دو برابر شد. با وجود افزایش وام مسکن، استقبال از این وام کاهش پیدا کرده است زیرا شرایط آن سخت و اقساط آن بسیار سنگین است. تازه‌ترین خبر درباره وام مسکن را در ادامه بخوانید.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مقایسه با اواخر مرداد تقریبا ۲.۴ درصد کاهش یافته است و هم‌اکنون برای دریافت ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن زوجین باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کرد.

کسادی معاملات و کاهش قیمت مسکن ظاهرا منجر به کاهش تقاضا برای دریافت وام مسکن شده است. امروز قیمت هر برگ امتیاز اوراق تسهیلات مسکن (تسه) سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار و ۹۰ تومان، اوراق سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۸ هزار تومان و ۱۴۰۲ معادل ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

بر این اساس متاهل‌های ساکن تهران باید برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی خرید تعداد ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله تعداد ۳۲۰ برگه اوراق خریداری کنند که با قیمت ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند. روز ۲۰ مردادماه قیمت هر برگ تسه سال ۱۴۰۲ معادل ۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود که آمار از افت ۲.۴ درصدی قیمت هر برگ تسه حکایت دارد.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله دریافت کنند که با این حساب باید ۸۰۰ برگه برای وام خرید و ۳۲۰ برگه برای جعاله جمعا به تعداد ۱۱۲۰ فقره خریداری کنند. بنابراین باید ۹۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز ۱۱۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

وام مسکن

اعتراض نماینده مجلس به اقساط 19 میلیونی وام مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت وام مسکن برای اغلب مردم نشدنی است.

به گزارش خبرآنلاین، رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن می‌گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند، می‌افزاید: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار