وام مسکن| وام مسکن زوجین| شرایط وام مسکن

وام مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی همه را خوشحال کرد | وام مسکن روستایی را چطور بگیریم؟

کلیات پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسید

وام مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی همه را خوشحال کرد | وام مسکن روستایی را چطور بگیریم؟

بسیاری از ایرانیان از جمله زوج‌های جوان به دنبال وام مسکن هستند. وام مسکن در سال 1402دو برابر شد. با وجود افزایش وام مسکن، استقبال از این وام کاهش پیدا کرده است زیرا شرایط آن سخت و اقساط آن بسیار سنگین است. تازه‌ترین خبر درباره وام مسکن را در ادامه بخوانید.

کلیات پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان توسط دولت به تصویب رسیده و به گفته رئیس بنیاد مسکن جزئیات آن در آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا صالحی ـ رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد: پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن روستایی و تعداد این تسهیلات توسط وزارت راه و شهرسازی به هیات دولت ارسال شد. در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مربوطه جلسات مفصلی داشتیم.

وی در یک بخش خبری تلویزیونی گفت: خوشبختانه با هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های دخیل در این زمینه از جمله سازمان برنامه، بانک مرکزی و مجموعه دولت، پیشنهاد افزایش مبلغ وام به ۳۵۰ میلیون تومان که توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود به تعداد ۳۵۰ هزار فقره مورد تصویب قرار گرفت. کلیات این پیشنهاد در هیات دولت تصویب شده و با جزئیات ابلاغ خواهد شد.

بنابراین گزارش، سقف وام ساخت مسکن روستایی به تعداد سالیانه ۲۰۰ هزار فقره در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان است که از آبان سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسید. این مبلغ بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد. در روزهای اخیر دولت با کلیات افزایش سقف این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای ۳۵۰ هزار فقره موافقت کرده است.

وام مسکن

اوایل شهریورماه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی را به هیات دولت ارایه کرده است. روز گذشته نیز سخنگوی دولت از افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی خبر داد. امروز هم رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد مبلغ این وام ۳۵۰ میلیون تومان شده که کلیات آن به تصویب رسیده است.

معمولا پرداخت تسهیلات توسط بانک از زمان تصویب تا اجرا مقداری زمان می‌برد. افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان نیز ماهها طول کشید.

بنیاد مسکن تعهد ساخت ۱.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد که طبق آخرین آماری که مسئولان بنیاد ارایه کرده‌اند تا کنون ۲۹۵ هزار واحد شهری و ۲۹۰ هزار واحد روستایی توسط بنیاد مسکن در حال اجرا است. بر این اساس، مجموع واحدهای در حال ساخت توسط بنیاد مسکن به ۵۸۵ هزار واحد می‌رسد. مرداد امسال رئیس سابق بنیاد مسکن وعده داد که این رقم تا پایان سال به ۸۰۰ هزار خانه افزایش پیدا می‌کند.

شرایط وام مسکن ۳۵۰ میلیونی

تسنیم نوشت پیگیری ها حاکی از آن است که وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. احتمالاً یکی از دلایل پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مذکور، رشد قیمت مصالح ساختمانی به‌خصوص مصالح اصلی ساخت و سازها بوده است.

این مصالح در زمان حاضر از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. اقدامی که به گفته کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان بازار مسکن باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز مسکن در کشور شده است.

پیش از این وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله بود.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مقایسه با اواخر مرداد تقریبا ۲.۴ درصد کاهش یافته است و هم‌اکنون برای دریافت ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن زوجین باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کرد.

وام مسکن شهری ارزان شد

کسادی معاملات و کاهش قیمت مسکن ظاهرا منجر به کاهش تقاضا برای دریافت وام مسکن شده است. امروز قیمت هر برگ امتیاز اوراق تسهیلات مسکن (تسه) سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار و ۹۰ تومان، اوراق سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۸ هزار تومان و ۱۴۰۲ معادل ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

بر این اساس متاهل‌های ساکن تهران باید برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی خرید تعداد ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله تعداد ۳۲۰ برگه اوراق خریداری کنند که با قیمت ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند. روز ۲۰ مردادماه قیمت هر برگ تسه سال ۱۴۰۲ معادل ۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود که آمار از افت ۲.۴ درصدی قیمت هر برگ تسه حکایت دارد.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله دریافت کنند که با این حساب باید ۸۰۰ برگه برای وام خرید و ۳۲۰ برگه برای جعاله جمعا به تعداد ۱۱۲۰ فقره خریداری کنند. بنابراین باید ۹۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز ۱۱۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

وام مسکن

اعتراض نماینده مجلس به اقساط 19 میلیونی وام مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت وام مسکن برای اغلب مردم نشدنی است.

به گزارش خبرآنلاین، رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن می‌گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند، می‌افزاید: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار