قیمت مسکن| افزایش قیمت مسکن| قیمت مسکن در بازار

قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش می یابد؟ | تکلیف قیمت مسکن مشخص شد

وزیر راه و شهرسازی که پیشتر از کاهشی شدن قیمت مسکن خبر داده بود حالا وعده داده قیمت مسکن کنترل شود.

قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش می یابد؟ | تکلیف قیمت مسکن مشخص شد

قیمت مسکن طی سال های اخیر در ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. چندی پیش رئیس مرکز پژوهش های مجلس از افزایش 52 برابری قیمت مسکن طی 17 سال اخیر گلایه کرده بود. پاییز سال 1401 بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن طی فصول گذشته رخ داد. در حالی که بسیاری از خریداران و مستاجران از افزایش شدید قیمت مسکن و قیمت اجاره گلایه دارند برخی رسانه‌ها از کاهش قیمت ها در روزهای اخیر خبر داده‌اند. تازه ترین خبرها درباره قیمت مسکن را در ادامه بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌تلاش می‌کنیم هم در بخش زمین، هم در بخش الحاق به محدوده‌های شهری و در بخش روستایی عرضه قابل توجهی باشد تا در کنار پاسخ به متقاضیان، قیمت بازار مسکن را کنترل کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهرداد بذرپاش در آئین بهره‌برداری از واحدهای مسکونی در استان فارس با بیان اینکه هم اکنون ۱۷ هزار واحد در شهر صدرا با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است گفت: از امروز هم ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در استان شروع می‌شود.

وی از آماده‌سازی ۱۶۴۹ قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت در فارس خبر داد.

بذرپاش از افتتاح ۱۰۱ کیلومتر بزرگراه در استان فارس خبر داد و تصریح کرد: امروز علاوه بر آزادراه شیراز اصفهان که روز گذشته افتتاح شد، ۱۰۱ کیلومتر بزرگراه نیز افتتاح می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری این پروژه را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در هشت سال قبل از دولت سیزدهم انباشتگی تقاضا در بخش مسکن داشتیم و به گواه آمارها عرضه حداقل بود و پیک قیمت را تجربه کردیم که این یک اتفاق ناگوار بود، گفت: همه تلاش خود را می‌کنیم که هم در بخش زمین، هم در بخش الحاق به محدوده‌های شهری، هم در بخش روستایی عرضه قابل توجهی باشیم تا در کنار پاسخ به متقاضیان، قیمت بازار مسکن را هم کنترل کنیم.

قیمت مسکن

پیش بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت این بازار تا پایان سال پیش بینی کرده است که جهش قیمتی بعید خواهد بود.

یزدانی درباره تحولات اخیر بازار مسکن اعلام کرد: علاوه بر اثر کاهش نرخ ارز که در سه ماه اخیر منجر به افت قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران و دیگر شهرها شده است موضوعات دیگری نیز در این زمینه دخیل بوده‌اند که نباید آنها را نادیده گرفت.

وی تشریح کرد: یکی از این موضوعات، بازتر شدن فضا و مسیر مراودات خارجی در ماه‌‌‌های اخیر نسبت به دو سال گذشته است که همین موضوع می‌تواند منجر به ورود بخش قابل ‌توجهی از منابع مالی به کانال‌‌‌های تجارت خارجی شود؛ منابعی که در سال‌‌‌های اخیر در نتیجه مسدود بودن این کانال‌‌‌ها بخش زیادی از آنها وارد بازار املاک و مستغلات شده و در نتیجه قیمت‌ها در این بازار را تحت تاثیر قرار می‌‌‌داد.

یزدانی معتقد است قیمت‌ها در بازار مسکن در شرایط فعلی و بعد از یک دوره طولانی جهش قیمت (5 سال)، به قدری افزایش یافته است که اساسا نه خریدار مصرفی و نه بخش قابل ‌توجهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، قادر به ورود به بازار و خرید نیستند. پیش از این، در تهران و کلان‌شهرها، افراد با نقدینگی 2تا 3میلیارد تومانی به راحتی می‌توانستند وارد بازار شده و خرید کنند اما هم‌‌‌اکنون این امکان از بین رفته است. این عوامل را می‌توان در کنار مجموعه شواهدی که از رشد اقتصادی مثبت (صرف‌‌‌نظر از میزان آن) و همچنین افزایش نسبی فروش نفت در مقایسه با ماه‌‌‌های اخیر رصد می‌شود، به عنوان دلایل کاهش فشار تقاضا بر بازار مسکن واثر آن بر کاهش سطح قیمت‌ها معرفی کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: بنابراین به نظر می‌رسد با مجموعه عوامل و شواهد، بازار مسکن تا پایان سال با ثبات قیمت و همچنین شرایط رکود معاملاتی همراه باشد. مگر اینکه در مجموعه عوامل و متغیرهای بیرونی مانند نرخ ارز تحول خاص و پیش‌بینی نشده‌‌‌ای رخ دهد که حتی در آن صورت نیز به دلیل افت فشار تقاضای ناشی از شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید خانوارها از یکسو و عدم ورود منابع گسترده مالی از سوی سرمایه‌گذارها به بخش مسکن از طرف دیگر، انتظاری از بابت رشد محسوس قیمت وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: بنابراین گزینه محتمل‌‌‌تر ادامه همین روند فعلی تا پایان سال است و حتی ممکن است شاهد کاهش بیشتر در قیمت مسکن نیز باشیم.

قیمت مسکن

10 برابر شدن قیمت مسکن در 5 سال

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به افزایش ۱۰ برابری قیمت مسکن در ۵ سال اخیر، اقدامات دولت برای کاهش ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش تسنیم، بابک نگاهداری در اجلاس سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با یادآوری اینکه قیمت مسکن و اجاره‌بها در بازه زمانی 5 ساله یعنی از سال 97 تا سال 1402، 10 برابر شده اظهار کرد: در سبد خانوارهای ایرانی، اصلی‌ترین هزینه مسکن است و اگر نتوانیم تورم مسکن را کنترل کنیم، تلاش‌های دولت برای مهار تورم در سایر حوزه‌ها خیلی در زندگی مردم ملموس نخواهد بود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت بر موضوع مسکن و جدی‌تر گرفتن آن تاکید کردند. این مسئله نشان می‌دهد باید تمرکز زیادی روی این موضوع داشته باشیم.

رئیس مرکز  پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن تصریح کرد: این ناترازی مربوط به کاهش تولید مستمر در دهه 90 است.

نگاهداری اضافه کرد: قانون جهش تولید و به تبع آن، نهضت ملی مسکن، برای کاهش ناترازی و بهبود وضعیت مسکن توسط دولت در حال پیگیری است. حدود دو سال از اجرای قانون می‌گذرد که شاهد نقاط مثبتی در اجرای آن هستیم.

وی یکی از اثرات مثبت را تغییر نگاه دولت از نظاره‌گر به کنش‌گر دانست و افزود: دولت مسکن را از اولویت‌های اجرایی خود قرار داده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. شخص رئیس جمهور نیز برای آن وقت می‌گذارد و فعالیت‌ها برای تامین گسترده مسکن در حال اجراست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: باید از تجارب گذشته در اجرای نهضت ملی مسکن استفاده کنیم ضمن اینکه باید برای سوداگری و اثربخشی در بازار مسکن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار