کارت سوخت| پیگیری کارت سوخت| کارت سوخت المثنی

کارت سوخت تغییر می کند | خطر باطل شدن کارت سوخت در کمین شماست!

وزیر نفت از تغییر در کارت سوخت خودروها خبر داد.

کارت سوخت تغییر می کند | خطر باطل شدن کارت سوخت در کمین شماست!

کارت سوخت یک کارت هوشمند است که برای توزیع سوخت در ایران استفاده می‌شود. کارت سوخت دارای یک تراشه الکترونیکی است که اطلاعات مربوط به خودرو و صاحب آن را ذخیره می‌کند. برای استفاده از کارت سوخت، باید کارت را در دستگاه کارتخوان جایگاه سوخت قرار دهید، دستگاه کارتخوان سهمیه سوخت ماهانه خودرو را بررسی می‌کند و در صورت وجود سهمیه کافی، سوخت مورد نیاز خودرو را تحویل می‌دهد. در صورت مفقود شدن یا سرقت کارت سوخت، باید سریعاً مراتب را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اطلاع دهید و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران یک کارت المثنی برای شما صادر خواهد کرد.

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، گفت: تلاش می‌کنیم تا در زمان وارونگی دما، در کلان شهرها سوخت یورو پنج توزیع کنیم و آلودگی هوای کاهش یابد؛ همچنین بنزین سوپر داریم، ولی کم است.

وزیر نفت افزود: کیفی سازی فرآوردهای نفتی برای جلوگیری از آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک، به طور جد دنبال می‌شود و تا پایان این دولت، اکثر پالایشگاه ها در حوزه های کمی و هم کیفی به یورو چهار و پنج می‌رسند و عمدتا یورو پنج خواهد بود.

اوجی ادامه داد: روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو پنج را در پالایشگاه اصفهان تولید می‌کنیم که در این دولت انجام شده است؛ در پالایشگاه‌های شازند و ستاره خلیج فارس نیز فرآورده‌های نفتی یورو پنج تولید می‌شود و طرح کیفی سازی پالایشگاه شیراز هم در آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: درباره اتصال کارت بانکی به کارت سوخت نیز در حال مطالعه هستیم و چندین دستگاه کار مشترک می‌کنند، اما هنوز قطعی نیست.

کارت سوخت

کارت سوخت کدام افراد باطل می شود؟

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یک‌به‌یک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو توقیف شود؛ به زودی در گام دوم، این طرح شامل خودروهای سبک و بنزینی هم خواهد شد.

مجید مشعلچی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یک‌به‌یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش می‌برند. طبق این طرح به ازای هر بیمه‌نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.

وی افزود: تمام خودروهای سنگین باید بیمه‌نامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال می‌شود. در این فرآیند ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی می‌فرستد. بیمه مرکزی، خودروهای فاقد بیمه‌نامه را در لیست هشدار قرار می‌دهد. ستاد حمل و نقل، یک ماه به صاحب خودرو فرصت می‌دهد تا بیمه‌نامه را ارایه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند. در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال می‌شود.

قائم مقام بیمه مرکزی تاکید کرد: طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمه‌نامه تا کنون در ارتباط با خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا شده اما در آینده خودروهای سبک هم مشمول این موضوع می‌شوند. علت اینکه این طرح ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد این است که خطرات و صدمات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است.

مشعلچی با بیان اینکه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمه‌نامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمه‌نامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابه‌جایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمی‌تواند از پارکینگ منزل خارج شود.

چرا در پمپ بنزین‌ها کارت سوخت نیست؟

علت جمع آوری کارت سوخت از جایگاه ها چیست؟

طی روزهای های گذشته خبرهایی مبنی بر جمع آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد، که بسیاری علت آن را تغییر شیوه سهمیه بندی بنزین و یا افزایش قیمت آن می‌دانستند علی زیار، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به مهر می‌گوید: هیچ تغییری راجع تغییر سهمیه بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: زمانی که افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌توان داده برای داده برای تحلیل مصرف وجود داشته باشد اما زمانی که کارت‌هایی که در اختیار مردم قرار دارد از کارت‌های خود استفاده کرده مدیریت مصرف بهتری صورت می‌گیرد.

زیار افزود: اکنون ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت‌های سوخت واریز می‌شود که با نرخ ۱,۵۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده ۱۵۰ لیتر بنزین با نرخ ۳ هزار تومان برای مردم وجود دارد. به همین دلیل مشکلی از بابت سوخت و کارت‌های سوخت نیست.

قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که همه کارت‌های سوخت جمع آوری نمی‌شود بلکه تعدادشان کم می‌شود و کسانی که کارت خود را به همراه ندارند و یا فراموش کرده امکان استفاده از کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال فرهنگ سازی هستیم که همه مردم از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم مصرف سوخت در کشور را بهتر مدیریت کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: سامانه هوشمند سوخت وجود دارد که قابلیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در امر مدیریت مصرف به ما کمک کند و ما داده‌هایی داشته باشیم که بر مبنای آن بتوانیم برنامه ریزی کنیم و هم در بحث قاچاق سوخت و هم برنامه ریزی برای تولید و مدیریت مصرف به توفیق‌هایی دست پیدا کنیم.

وی در خاتمه با انتقاد از جدی گرفته نشدن استفاده از کارت‌های سوخت در دولت قبل در این زمینه توضیح داد: پس از تعطیلی سامانه هوشمند سوخت در دولت قبل داده‌های چندانی در رابطه با مصرف سوخت از دست خارج شد مردم به استفاده نکردن از کارت‌های سوخت خود عادت کردند و اکنون نیازمند این فرهنگ سازی هستیم که مردم در جایگاه‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند تا بتوانیم این داده‌ها را در سامانه داشته باشیم و تحلیل‌های خود را راجع به تولید، مصرف و برنامه ریزی برای آینده بهتر به عمل آوریم.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار